Characterization of the profile of people seeking psychological care in a school service in the interior of the North of ES

Authors

  • Júlia Miloti CENTRO UNIVERSITÁRIO VALE DO CRICARÉ
  • Cirlene dos Santos Francisco CENTRO UNIVERSITÁRIO VALE DO CRICARÉ
  • Tharssa Karolynie da Silva Negreiros Fernandes
  • Iagor Brum Leitão CENTRO UNIVERSITÁRIO VALE DO CRICARÉ

Keywords:

Perfil; Atendimento; Psicológico; Serviço-escola; Cadastrados.

Abstract

This study aimed to profile individuals who sought psychological services at a school-based clinic within a Higher Education Institution in Northern Espírito Santo, from March to August 2023. It is a retrospective and descriptive document analysis. The analysis revealed a prevalence of women among the individuals served, most of whom were young and came from families with an income of up to one minimum wage. The most common complaints centered on anxiety issues, with a significant number of people at risk of psychological distress.

Author Biography

Iagor Brum Leitão, CENTRO UNIVERSITÁRIO VALE DO CRICARÉ

Psychologist (CRP 16/5350) and Psychoanalyst. Graduated in Psychology from Faculdade Multivix de Nova Venécia - ES (2016). He has a Master's degree (2018) and PhD candidate (2021) from the Postgraduate Program in Psychology at the Federal University of Espírito Santo (PPGP/UFES). Works in the Research Line 'Psychosocial Processes and Health' with the themes: 'Childhood Mental Health' and 'Center for Psychosocial Care for Children and Youth (CAPSij)'. Professor of Higher Education since 2017. Currently, he is a Professor in the Psychology Course at Centro Universitário Vale do Cricaré (UNIVC, São Mateus, ES). Teaches subjects outside the field of Clinical Psychology, Psychoanalysis, Psychopathology, Psychosocial Care, Health Psychology, Scientific Research, Orientation of Specific Internships in Psychological Clinic and in Health Services and Psychosocial Care. Author of the book 'Percourses in Psychoanalysis: Clinic, Writing, Transmission and Style' (Prismas, 2018, 152p). Interest in research on the following topics: child and youth mental health; psychosocial care centers; mental health clinic and policy; subjectivity, social ties and digital media; teaching and transmission in psychoanalysis; foundations of the Lacanian-oriented psychoanalytic clinic; constitution of the subject; adolescence and mental health. Contact email: leitao.iagor@hotmail.com

References

AMARAL, A. E. V. et al. Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Bol. Psicol. v. 62, n. 136, p. 37-52, 2012.

ANDRADE, M. S.; CASTANHO, M. I. S. Caracterização do perfil de clientela de clínica-escola de psicopedagogia. Rev. psicopedag. v. 31, n. 95, p. 101-108, 2014.

BACKSCHAT, L. P. V.; LAURENTI, C. Análise gendrada de queixas clínicas: uma abordagem feminista de gênero. Perspect. Em. Análise. Do Comport., 122–137, 2023.

BOCK, A. A Psicologia no Brasil. Psicol. cien. prof. v. 1, p. 246, 2010.

BOECKEL, M. G. et al. O papel do serviço-escola na consolidação do projeto pedagógico do curso de psicologia. Psicol. Ensino e Form. v. 1, n. 1, p. 41-51, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016.Disponível em:<http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf>Acesso em: 16 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Brasileiros buscaram suporte profissional durante a pandemia. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização da Atenção e Gestão do SUS. Clínica ampliada e compartilhada / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Política Nacional de Humanização da Atenção e Gestão do SUS. – Brasília: Ministério da Saúde, 2009.

CAMARGO, B. V; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas. Psicol, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013

CASTILLO A. R. GL. Transtornos de ansiedade. Rev Bras Psiquiatr, v. 22, n. 2, p. 20-23, 2000.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Carta de serviços sobre estágios e serviços-escola. Brasília, 2013.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na atenção básica à saúde. 1. ed. Brasília, 2019.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Ano da formação em Psicologia: Revisão das diretrizes curriculares nacionais para os cursos de graduação em psicologia. São Paulo, 2018.

DIMOV, T; LAZZAROTTO, P. A função terapêutica do conviver e do brincar: o dispositivo da ambiência nos Centros de Atenção Psicossocial Infantojuvenis. In: MATSUKURA, Thelma Simões, et.al. (Org). Saúde Mental de Crianças e Adolescentes e Atenção Psicossocial. Manole, 2021. p. 141-152.

DOSSIÊ denuncia 273 mortes e violências de pessoas LGBT em 2022. Observatório de mortes e violências contra LGBTI+ no Brasil, 2023. Disponível em: <https://observatoriomorteseviolenciaslgbtibrasil.org/dossie/mortes-lgbt-2022/>. Acesso em: 30 out. 2023.

FAM, B. M.; NETO, J. L. F. Análise das práticas de uma clínica-escola de psicologia: potências e desafios contemporâneos. Psicol. cien. prof. v. 1, n.39, p. 1-16, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, D. M. et al. Avaliação de desempenho do Self-ReportingQuestionnaire como instrumento de rastreamento psiquiátrico: um estudo comparativo com o StructuredClinical Interview for DSM-IV-TR. Cad. Saúde Pública, v. 24, n. 2, p. 380-390, 2008.

INOJOSA. R. M. Sinergia em política e serviços públicos: desenvolvimento social com intersetorialidade. Cad. FUNDAP, n. 22, p. 102-110, São Paulo, 2001.

LEITÃO, I. B. et al. Dez anos de um CAPSi: comparação da caracterização de usuários atendidos. Psicologia USP, v. 31, p. e190011, 2020.

LEMOS, A. et al. Pandemia, LGBTfobia e os impactos das negligências do Estado para esta população. 2021. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/ultimas-noticias-cns/1640-artigo-pandemia-lgbtfobia-e-os-impactos-das-negligencias-do-estado-para-esta-populacao>. Acesso em: 30 set. 2023.

LENHARDTK, G; CALVETTI, P. U. Quando a ansiedade vira doença? Como tratar transtornos ansiosos sob a perspectiva cogntivo-comportamental. Aletheia, Canoas, v. 50, n. 1-2, p. 111-122, dez. 2017.

LIMA, L. C. et al. Serviço-escola de psicologia da Unifesp: campos de estágio, ações e especificidades. Psicol. cien. prof, v. 43, p. 1-14, 2023.

LOUZADA, R. C. R. Caracterização da clientela atendida no Núcleo de Psicologia Aplicada da Universidade Federal do Espírito Santo. Estud. psicol, v. 8, n. 3, p. 451-457, 2003.

MACEDO, M. M. K. et al. Atenção integral à saúde masculina: a busca por atendimento psicológico em uma clínica-escola. Psicol. teor. prat, vol.12, n.1, p. 154-170, 2010.

MARCOS, C. M. Reflexões sobre a clínica-escola, a psicanálise e sua transmissão. Rev. Psic. Clin, v. 23, n. 2, p. 205-220, 2011.

MARI, J. J.; WILLIAMS, P. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the city of São Paulo. British Journal of Psychiatry, v. 148, p. 23-26, 1986.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Caminhos para uma política de saúde mental infanto-juvenil. Brasília, DF: Editora MS, 2005. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caminhos_politica_saude_mental_infanto_juvenil.pdf>. Acesso em: 24 out. 2023.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Política nacional de atenção integral a Saúde do homem. Centro de Documentação do Ministério da Saúde - Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Brasília, 2008. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_homem.pdf>. Acesso em: 23 out. 2023.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Brasileiros buscaram suporte profissional durante a pandemia. Brasília, 2020. Disponível em: <https://aps.saude.gov.br/noticia/10658>. Acesso em: 13 out. 2023.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

OMS. ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Expert Committee on Mental Health: User’s Guide to Self-Reporting Questionnaire (SRQ). Genebra, 1994.

OMS. ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Relatório sobre a saúde no mundo 2001. Saúde Mental: nova concepção, nova esperança. Brasília: Gráfica Brasil, 2001.

PAPALIA, D. E. et al. Teoria e Pesquisa. Porto Alegre: Artmed, 2010.

PIMENTEL, A. S. G. et al. Homens em Atendimento Psicológico na Atenção Básica em Belém do Pará. Gerais, Rev. Interinst. Psicol. Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 1-16, dez. 2020

ROSA, H. R. et al. A construção do perfil da clientela numa clínica-escola. Bol. psicol. v. 64, n. 141, p. 159-172, 2014.

SEI, M. B. et al. Caracterização dos usuários adultos de um serviço-escola de psicologia paranaense. Mental. v. 14, n. 25, p. 1-18, 2022.

SILVA, R. P.; MELO, E. A. Masculinidades e sofrimento mental: do cuidado singular ao enfrentamento do machismo? Ciênc. saúde coletiva, v. 26, n. 10, p. 4613-4622, 2021.

SILVA, C. D.; JURDI, A. P. S. Saúde mental infantojuvenil e a escola: diálogos entre profissionais da educação e da saúde. Saúde em Debate, v. 46, n. 6, p. 97-108, 2022.

SOUZA, C. R. B. et al. Saúde mental de crianças e adolescentes: a rede na clínica-escola. Rev. Psicol. Saúde, v.12, n. 3, p.163-175, 2020.

SOUZA, F. P. et al. Motivos da busca de atendimento psicológico em uma clínica escola da região metropolitana de Porto Alegre/RS – Pesquisa documental. Aletheia. v. 1, n. 43-44, p. 24-36, 2014.

SOUZA, M. A. R. O uso do software Iramuteq na análise de dados em pesquisas qualitativas. Rev. esc. Enferm USP, v. 52, n. 1, p. 1-7, 2018.

SANTOS, W. T. M.; MANDELBAUM, B. P. H. Entre o potencial e o precário: a inserção in(tensa) de profissionais da psicologia nos NASF. Barbarói, n. 48, p. 168-184,2016.

SANTOS, K. O. B. et al. Avaliação de um instrumento de mensuração de morbidade psíquica: estudo de validação do Self-ReportingQuestionnaire (SRQ-20). Revista Baiana de Saúde Pública, v. 34, n. 3, p. 544-560, 2010.

SANTOS, A. O.; SCHUCMAN, L. V. Desigualdade, relações raciais e a formação de psicólogo(as). Rev. Epos, v. 6, n. 2, p. 117-140, 2015.

SANTOS, K. O. B. et al. Estrutura fatorial e consistência interna do Self-ReportingQuestionnaire (SRQ-20) em população urbana. Cad. Saúde Pública, v. 25, n. 1, p. 214-222, 2009.

TEIXEIRA, R. P. Repensando a psicologia clínica. Paidéia, n. 12-13, p. 51-61, 1997.

Published

2024-11-12

How to Cite

Miloti, J., dos Santos Francisco, C., Karolynie da Silva Negreiros Fernandes, T., & Brum Leitão, I. (2024). Characterization of the profile of people seeking psychological care in a school service in the interior of the North of ES. Revista Científica Foz, 7(2). Retrieved from https://revista.ivc.br/index.php/revistafoz/article/view/305

Issue

Section

Artigos de temática livre