The Narrative of the History of Education in the lighit of Cinema and Literature
the Social Reality of Colonial Brazil in “Desmundo”
Keywords:
Cinema, Desmundo, Literature, History, EducationAbstract
This article aims to propose some reflections regarding the narrative of the History of Education in the light of Literature and Cinema. To carry out our proposal, we based ourselves on “Desmundo”, a novel written by Ana Miranda, which received a film adaptation of the same name and directed by Alain Fresnot. Although the works cited make it possible to raise many social issues, for now, we will focus on some aspects of education and teaching.
References
ALMEIDA, Wilson Ricardo Antoniassi de. A educação jesuítica no Brasil e o seu legado para a educação da atualidade. Revista Grifos, n. 36/37, p. 117-126, 2014.
ANCHIETA, José de. (1534-1597). Cartas: informações, fragmentos históricos e sermões. BH: Itatiaia: SP: EDUSP, 1988.
AZPILCUETA, Navarro & outros. Cartas avulsas, (1550-1568). SP: EDUSP, 1988.
DEL PRIORE, Mary. Histórias e conversas de mulher. São Paulo: Planeta, 2013.
DEL PRIORE, Mary. Histórias Íntimas: sexualidade e erotismo na história do Brasil. São Paulo: Planeta, 2011.
FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de História – 2ª. Ed., 1ª. Reimpressão. – Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
GÂNDAVO, Pero de Magalhães. Tratado da terra do Brasil: História da Província Santa Cruz. BH: Itatiaia, SP: EDUSP, 1980.
GREGIO, Gustavo Batista; PELGRINI, Sandra de Cássia Araújo. A Construção Histórica do Gênero Feminino na Narrativa Fílmica de “Desmundo”. História, debates e tendências. Passo Fundo, v. 21, n. 2, p. 67-86, mai/jul, 2021.
MORETTIN, E. V. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 38, p. 11-42, 2003. Editora UFPR
NEVES, Fátima Maria. Filmes históricos e o ensino de história da educação. Disponível em:<https://silo.tips/download/filmes-historicos-e-o-ensino-de-historia-da-educaao-resumo>. Acessado em 28 de dezembro de 2021.
NEVES, Fátima Maria. O filme “Desmundo”, a História e a Educação. ANPUH – XXIV Simpósio Nacional de História – São Leopoldo, 2007.
NÓBREGA, Manoel da. (1517-1570). Cartas do Brasil. SP: EDUSP, 1988. p. 133.
OLIVEIRA, Cristiano Mello de. Aspectos Coloniais: a opressão do feminino na obra Desmundo, de Ana Miranda. Seminário Internacional Fazendo Gênero X (Anais Eletrônicos), Florianópolis, p. 1-12, 2013.
PAIVA, José Maria de. Educação jesuítica no Brasil colonial. In:. LOPES, Eliane Marta Teixeira; FILHO, Luciano Mendes de Faria; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
RAMINELLI, Ronaldo. Eva Tupinambá. In.: DEL PRIORE, Mary. (Org) História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2007.
RIBEIRO; R J. A situação social e o cotidiano das mulheres no Brasil colonial: reflexões acerca de “Desmundo”. ENGÊNERO IV. Vitória: Ufes. p. 125-147, 2023.
RIBEIRO, Roney Jesus. História cinema e Educação: o Brasil Colonial sob a ótica de "Desmundo". Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 24, p. 1-6, 28 de jun. 2022.
VASCONCELOS, Simão. (1597-1671). Crônica da Cia. de Jesus. Petrópolis: Vozes: Brasília: 1977.
VIEIRA, Pe. Antonio. Sermões. SP: Cultrix: s.d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de publicação inicial, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons 4.0, Atribuição-Sem Derivações, e pelos direitos de publicação. Os autores podem publicar seus trabalhos on-line em repositórios institucionais / disciplinares ou nos seus próprios sites.