Use Of TICS as a Teaching-Learning Tool

An Analysis in Schools of Aracruz/ES City

Authors

  • João Alberto Miranda de Souza Centro Universitário Vale do Cricaré
  • Marcus Antonius da Costa Nunes

Keywords:

Escola, Educação, Internet, TICs

Abstract

Human activity is changing at an ever-increasing rate. The internet is a tool that plays a fundamental role, as it is indispensable for countless daily practices. Knowing this, this article presents data about the use of Information and Communication Technology (ICTs) in education by teachers from municipal and state schools in the city of Aracruz/ES.

Author Biographies

João Alberto Miranda de Souza, Centro Universitário Vale do Cricaré

Especialista em Geografia e Meio Ambiente. Secretaria de Educação do Espírito Santo.

Marcus Antonius da Costa Nunes

Doutor em Engenharia Mecânica. Centro Universitário Vale do Cricaré.

References

ARANTES, F, L; FREIRE, F, M, P; VALENTE, J, A. Tecnologia e Educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas/SP, NIED/UNICAMP, 2018.

AUBERT, A. et al. Aprendizagem dialógica na sociedade da informação. São Carlos: EdUfscar, 2018.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo T.; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BONINI, A, M. Ensino de Geografia – Utilização de Recursos Computacionais (Google Earth) no Ensino Médio. 2009. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/104374/bonini_am_dr_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 29 Jul. 2021.

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

FONTELLES, M. J. et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista paraense de medicina, v. 23, n.3, p. 1-8, 2009.

FREITAS, E. P. G; SANTOS, L. S; SERAFIM, M, L; AZEVEDO, M, S, C. Desafios do docente na inserção das novas tecnologias em sala de aula. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2016/TRABALHO_EV060_MD1_SA2_ID406_20092016083903.pdf. Acesso em: 14 Jul. 2022.

GABRIEL, Martha. Educ@ar a (r)evolução digital na 266 educação. 1ª ed, São Paulo: Saraiva, 2013.

IBGE: “Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal em 2019”. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 2022.

_______. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2019.

Disponível em:>https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101794_informativo.pdf<

Acesso em: 2022.

NEUMAN, G; SANTOS; M, R, R. A tecnologia a favor do ensino de geografia: a utilização do software Google Earth. Disponível em: http://marte2.sid.inpe.br/col/dpi.inpe.br/marte2/2013/05.29.00.01.16/doc/p0822.pdf. Acesso em: 14 Jul. 2022.

SCHUHMACHER, V. R. N; FILHO. J. P. A, SCHUHMACHER, E. As Barreiras da Prática Docente no Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação. Artigo – Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, 2017.

SANTOS, M. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 26ª ed, Rio de Janeiro: Record, 2017.

SILVA, A. C. Educação e tecnologia: entre o discurso e a prática. Rio de Janeiro, Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 72, p. 527-554, jul./set. 2011.

WARSCHAUER, Mark. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital

em debate. Trad: Carlos Szlak. São Paulo: Editora Senac, 2006.

ZUIN, L, F, S. Diálogos e Olhares Bakhtinianos em Interações Rurais e Urbanas. São Carlos: Pedro e João Editores, 2021.

Published

2023-05-22

How to Cite

de Souza, J. A. M., & Marcus Antonius da Costa Nunes. (2023). Use Of TICS as a Teaching-Learning Tool: An Analysis in Schools of Aracruz/ES City. Revista Científica Foz, 5(1), 13. Retrieved from https://revista.ivc.br/index.php/revistafoz/article/view/229

Issue

Section

Artigo de temática livre