The Importance of Computational Thinking as a Tool for Meaningful Learning

Authors

  • Fábio José de Araújo SEDUC-CE

Keywords:

Computational Thinking, New High School, Digital World, Critical Thinking

Abstract

The study investigated the importance of the discipline Computational Thinking in a 2nd year class of the New High School of a public school in Ceará. The discipline is seen as relevant and the teaching methods as effective, despite some difficulties. The students agreed that the discipline helps in understanding the digital world, solving daily problems, and developing creativity and critical thinking. There is partial agreement on the obligation of the discipline in school curricula.

Author Biography

Fábio José de Araújo, SEDUC-CE

Doutorando em Ciências da Educação pela Faculdad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS), Asunción, PY. Professor Efetivo de Biologia na Seduc-CE e Professor Efetivo de Geografia em Tianguá-CE.

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

ANDRÉ, Claudio F. O pensamento computacional como estratégia de aprendizagem, autoria digital e construção da cidadania. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 18, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CONFORTO, D.; CAVEDINI, P.; MIRANDA, R.; CAETANO, S. Pensamento computacional na educação básica: interface tecnológica na construção de competências do século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, 2018. DOI: 10.5335/rbecm.v1i1.8481. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/848. Acesso em: 27 out. 2023.

DE SOUZA, Isabelle Maria Lima; DA SILVA RODRIGUES, Rivanilson; ANDRADE, Wilkerson. Introdução do pensamento computacional na formação docente para ensino de robótica educacional. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2016. p. 1265.

FANTINATI, Regiane Ezequiel; ROSA, Selma dos Santos. Pensamento computacional: Habilidades, estratégias e desafios na educaçao básica. Informática na educação: teoria & prática, v. 24, n. 1 Jan/Abr, 2021.

FRANÇA, Rozelma; FERREIRA, Victor; DE ALMEIDA, Luma; DO AMARAL, Haroldo. A disseminação do pensamento computacional na educação básica: lições aprendidas com experiências de licenciandos em computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 22., 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014. p. 219-228. ISSN 2595-6175.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Goodanderson. Como o pensamento computacional pode impactar nosso futuro? [site]: LUMA ENSINO, 21 mar. 2023. Disponível em: https://lumaensino.com.br/blog/educacao-dos-filhos/2022/09/30/como-o-pensamento-computacional-pode-impactar-nosso-futuro/. Acesso em: 15 jun. 2023.

KAMINSKI, Márcia Regina; KLÜBER, Tiago Emanuel; BOSCARIOLI, Clodis. Pensamento computacional na educação básica: Reflexões a partir do histórico da informática na educação brasileira. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 604-633, 2021.

KUHLEMEIER, Hans; HEMKER, Bas. The impact of computer use at home on students’ Internet skills. Computers & education, v. 49, n. 2, p. 460-480, 2007.

LIBANEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Associação Nacional de Educação–ANDE, v. 3, p. 11-19, 1983.

NASCIMENTO, Carlos Alexandre; SANTOS, Débora Abdalla; TANZI NETO, Adolfo. Pensamento computacional e interdisciplinaridade na educação básica: um mapeamento sistemático. 2018.

RAMOS, Henrique de Almeida. Pensamento Computacional na Educação Básica: uma proposta de aplicação pedagógica para alunos do quinto ano do Ensino Fundamental do Distrito Federal. 2014.

SCHLÖGL, Lucas Eduardo et al. Ensino do pensamento computacional na educação básica. Revista de Sistemas e Computação-RSC, v. 7, n. 2, 2017.

Published

2023-12-31

How to Cite

de Araújo, F. J. (2023). The Importance of Computational Thinking as a Tool for Meaningful Learning. Revista Científica Foz, 6(2), 13. Retrieved from https://revista.ivc.br/index.php/revistafoz/article/view/285