The Integration of Artificial Intelligence in Education

Rethinking Pedagogical Practice for the Future

Authors

  • FABIO JOSE DE ARAUJO SEDUC-CE
  • Francisco José Barbosa PUC/SP

Keywords:

Inteligência Artificial, Formação Docente, Prática Docente, Tecnologias Emergentes, Educação Tecnológica

Abstract

This theoretical study adopted a literature review as its methodology. Ten studies were selected to examine the use of artificial intelligence (AI) in supporting pedagogical practices. The research mapped trends, challenges, and possibilities of AI in education, highlighting the personalization of teaching and support for teaching practices, but also pointing out difficulties such as teacher training, the protection of teacher and student data, and democratic access to knowledges.

Author Biographies

FABIO JOSE DE ARAUJO, SEDUC-CE

Doutorando em Ciências da Educação pela Faculdad Interamericana de Ciencias Sociales – FICS; Professor de Biologia na Secretaria Estadual de Educação do Ceará – SEDUC/CE

Francisco José Barbosa, PUC/SP

Doutor em Ciências Sociais – PUC/SP; Orientador Faculdad Interamericana de Ciencias Sociales;

References

ALMEIDA, J. C. P. Textos Gerados por Inteligência Artificial e suas Implicações no EAD. EaD em Foco, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e2083, 2023. DOI: 10.18264/eadf.v13i1.2083. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2083. Acesso em: 14 jun. 2024.

ÂNIMA EDUCAÇÃO. Revisão bibliográfica sistemática integrativa: a pesquisa baseada em evidência. Belo Horizonte: Grupo Ânima Educação, 2014.

ARAÚJO, F. J. Formação docente em tempos de crise: uma análise do cenário pandêmico e o papel das novas tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICS) na prática docente. Formiga (MG): Editora MultiAtual, 2023.

ARAÚJO, F. J.; ALVES, J. L.; OLIVEIRA, Z. M.; MARQUES, C. D.; KIMURA, D. P. M.; CARRETERO, J. S.; DA SILVA, J.; DE BRITO, F. C. O ensino da matemática nos anos iniciais: as ferramentas de chatbots na construção de sequências didáticas. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 7721–7740, 2023. DOI: 10.55905/revconv.17n.1-466. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/4755. Acesso em: 14 jun. 2024.

ARAUJO, C. S. INSERÇÃO DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NA EDUCAÇÃO. Revista Ilustração, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 53–60, 2024. DOI: 10.46550/ilustracao.v5i2.301. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/301. Acesso em: 14 jun. 2024.

CATELAN, C. S. C.; FERNANDES, A. B.; RIBEIRO, R. V.; BATISTA, M. C.; CUNHA, M. R.; SANTOS, L. C. B.; SANTOS, S. M. A. V.; MONIZ, S. S. de O. R. O PAPEL DA INTELIGENCIA ARTIFICIAL NO ENSINO A DISTÂNCIA. REVISTA FOCO, [S. l.], v. 16, n. 12, p. e3806, 2023. DOI: 10.54751/revistafoco.v16n12-004. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/3806. Acesso em: 14 jun. 2024.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CRUZ, P. P. Inteligencia artificial con aplicaciones a la ingeniería. México D.F. Alfaomega Grupo Editor, 2010.

DUQUE, R. C. S.; SILVA, J. S.; LOUREIRO, V. J. S.; DARCANCHY, M.; ECCARD, A. F. C.; DURIGON, S.; PLACIDO, I. T. M.; SOUSA, T. S. R.; XAVIER , R. M. L.; OLIVEIRA, E. A. R. de. Tecnologias digitais associadas a ia na formação docente. Caderno Pedagógico, [S. l.], v. 21, n. 4, p. e3651, 2024. DOI: 10.54033/cadpedv21n4-053. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/3651. Acesso em: 14 jun. 2024.

DUQUE, R. de C. S.; TURRA, M.; DOS SANTOS, A. A.; SOARES, L. G.; PASCON, D. M.; BERNARDINA, L. D.; PERES, H. H. C.; BARROS, M. W. B.; DO NASCIMENTO, I. J. B. M. F.; GOMES, D. J. R. de A.; SIMÕES, G. S.; DE OLIVEIRA, E. A. R. Formação de professores e a Inteligência Artificial: desafios e perspectivas. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, [S. l.], v. 16, n. 7, p. 6864–6878, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.7-158. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/1306. Acesso em: 14 jun. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, U. A. et al. METODOLOGIAS ATIVAS: DOCÊNCIA COM INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 7, p. e473535-e473535, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i7.3535. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3535. Acesso em: 14 jun. 2024.

MENTA, E.; BRITO, G. S. O papel da Inteligência Artificial no Ensino Tecnológico: implicações emergentes . Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e232524, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2325. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2325. Acesso em: 14 jun. 2024.

MIRA, M. J. Aspectos conceptuales de la Inteligencia Artificial y la Ingeniería del Conocimiento. In: MÉNDEZ, J. T. P.; MORALES, R. M. INTELIGENCIA ARTIFICIAL Métodos, técnicas y aplicaciones. Aravanca: McGRAW-HILL, 2008. p. 3-30.

NARCISO, R.; SILVA, J. G.; RODRIGUES, O. R.; SOUZA, A. M. O.; CRUZ, L. A. X.; MORAIS, R. N. G. L. TRANSFORMAÇÃO E DESAFIOS: A INTEGRAÇÃO DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NO ENSINO SUPERIOR. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 10, n. 4, p. 445–457, 2024. DOI: 10.51891/rease.v10i4.13498. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/13498. Acesso em: 14 jun. 2024.

PERRENOUD, P. 10 Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2014.

RODRÍGUES, P. Inteligencia artificial cómo cambiará el mundo (y tu vida). Bilbao: Editora Deusto, 2018.

RUSSELL, S.; NORVING, P. Inteligência artificial. 3ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

RUSSELL, S.; NORVING, P. Inteligencia artificial: um enfoque moderno. 2ª ed. Madrid: Atlas, Pearson Educación, S.A. 2004.

SANTOS, L. A.; ZIMMERMANN, J. A. T.; GUIMARÃES, U. A. A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NA EDUCAÇÃO. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 3, n. 7, p. e371714-e371714, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i7.1714. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/1714. Acesso em: 14 jun. 2024.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica. 11ª ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados LTDA, 2011.

Published

2025-02-09

How to Cite

DE ARAUJO, F. J., & Barbosa, F. J. (2025). The Integration of Artificial Intelligence in Education: Rethinking Pedagogical Practice for the Future. Revista Científica Foz, 7(2). Retrieved from https://revista.ivc.br/index.php/revistafoz/article/view/348

Issue

Section

Artigos de temática livre