Pricing of products and services: a bibliometric analysis
Uma Análise Bibliométrica
Keywords:
Análise bibliométrica, Produção científica, Precificação, Produtos, ServiçosAbstract
The challenges for the correct pricing of products and services are numerous, so we sought to use bibliometrics for collection and analysis, with 383,524 articles related to the theme being found. After filters, 34 articles were obtained that pointed to models/methods to help with pricing, 16 for the term “product” and 18 for “service”. It was therefore concluded that the subject requires studies and definition of strategies as a basis for actions aimed at better pricing.
References
BEJARANO M. La importancia de la labor editorial. Rev Colomb Cir [Internet]. V. 23, n.1, p. 4-5, 2008.
BORDEN, N.H. The Concept of the Marketing Mix. Journal of Advertising Research, 4, 2-7. 1964. Disponível em: http://www.jar.warc.com. Acesso em: 11 ago. 2022.
CALVOSA, M. V. D.; QUEIROZ, A. R. dos R. R. de; FERNANDES, A. L. M.; FERREIRA, M. Precificação, estratégias e decisões empreendedoras: market fit e análise da concorrência no caso Sabor Anthigo. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, RJ, 2022. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/85353. Acesso em: 11 ago. 2022.
CARRETA, G. F; REIS, D. R.; ROCHA, A. C. Inovação e modelos de negócio: um estudo bibliométrico da produção científica na base de dados Web of Science. Gest. Prod., São Carlos, v. 23, n. 2, p. 433-444, 2016.
CHURCHILL Jr., G. A.; PETER, J. P. Marketing: criando valor para o cliente. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
DEMICHURKI, R.; KOVALESKI, J.; CRUZ, C. Análise de custos para o estabelecimento de um sistema de precificação de serviços?: um estudo de caso. In: ConBRepro - Congresso brasileiro de engenharia de produção, 4. Pronta Grossa, 2014. Anais... Pronta Grossa: APREPRO, 2014.
FARIA, C. J.; NOVIS, A. T. M. Análise dos métodos de precificação aplicados ao setor de educação: um estudo de caso. p. 90, 2015.
INGENBLEEK, P.; VAN DER LANS, I. A. Relating price strategies and price-setting practices. European Journal of Marketing, v. 47, n. 1/2, p. 27-48, 2013.
JENAL, S.; VITURI, D. W.; EZAÍAS, M.G.; SILVA, L. A.; CALIRI, M. H. L. O processo de revisão por pares: uma revisão integrativa de literatura. Acta Paul Enferm, v. 25, n. 5, p. 802-8. 2012.
LACERDA, R. T. de O.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R. Uma análise bibliométrica da literatura sobre estratégia e avaliação de desempenho. Gestão & Produção, v. 19, n. 1, p. 59–78, 2012.
LARENTIS, F.; MILAN, G. S.; DE TONI, D.; GAVA, A. M. Formação e estratégias de preços: um estudo quantitativo-descritivo sobre as práticas de empresas da Serra Gaúcha. Revista Análise, v. 24, n. 1, p. 28-41, 2013.
LI, ZHE; OUYANG, MINGGAO. The pricing of charging for electric vehicles in China-Dilemma and solution. Energy, v. 36, n.9, p. 5765-5778, 2011.
LIM, SUNGMOOK. A joint optimal pricing and order quantity model under parameter uncertainty and its practical implementation. Omega-International Journal Of Management Science, v.41, n.6, p.998-1007, 2013.
LIMA, V. Z.; EBERLE, L.; BAGGIO, D. Análise bibliométrica sobre a intenção de recompra na base de dados Scielo no período de 2008 a 2013. International Journal of Business & Marketing (IJBMKT), Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 87–99, 2016.
MACHADO JÚNIOR, C.; SOUZA, M. T. S.; PALMISANO, A.; CAMPANÁRIO, M. A.; PARISOTTO, I. R. S. Análise de Viabilidade de Utilizar as Leis da Bibliometria em Diferentes Bases de Pesquisa. XXXVIII Encontro da ANPAD, p. 1–16, 2014. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/2014_EnANPAD_EPQ762.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.
NICHELE, M.; MILAN, G. S. Fundamentos estratégicos e decisões de preço. In: MILAN, G. S.; BRANCHI, N. V. L. (org.). Administração mercadológica: teoria e pesquisas. v. 2. Caxias do Sul: EDUCS, 2006. cap. 7, p. 151-180.
PRITCHARD, A. Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation,v.25, n.4, p. 348-349, Dec. 1969.
RAMOS, P. M.; MAYA, P. C. C.; BORNIA, A. C. Um estudo científico do componente preço e sua relação com o marketing mix de produto brasileiro de exportação: uma pesquisa multicasos nas empresas do consórcio de exportação de calçados de São João Batista/Santa Catarina. In: ENANPAD - Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração. 29. Brasília, 2005. Anais... Brasília: ANPAD, 2005.
RIBEIRO, H. J.; MORAES, M. C. C.; VIEIRA, R. A.; CARVALHO, V. S. Precificação e lucratividade. In: CBC - Congresso Brasileiro de Custos. 14. João Pessoa, 2007. Anais... São Leopoldo: ABC, 2007
SANTOS, R. V. Planejamento do Preço de Venda. Caderno de Estudos, São Paulo, FIPECAFI, v.9, n.15, p.60 – 74, janeiro/junho 1997.
SOARES, P. B.; CARNEIRO, T. C. J.; CALMON, J. L.; CASTRO, L.O.C.O. Análise bibliométrica da produção científica brasileira sobre Tecnologia de Construção e Edificações na base de dados Web of Science. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 175-185, jan./mar. 2016.
SOON, W. A review of multi-product pricing models. Applied Mathematics and Computation, v. 217, n. 21, p. 8.149-8.165, 2011.
TARTAROTTI, L.; DIAS, D. T. A.; TONI, D. Impacto da marca versus impacto do preço para a decisão de compra do consumidor: um estudo teórico oriundo de uma pesquisa bibliométrica na base de dados scopus. Revista Inteligência Competitiva, v. 8, n. 4, p. 121-140, 2018.
VANTI, N.A; COSTA, J. A.F.; SILVA. I.C.O. Fator de Impacto Web: proposta de um novo cálculo. Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria, v. 3, n. , p. A40, 2012.
YOSHIDA, N. D. Análise bibliométrica: um estudo aplicado à previsão tecnológica. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, v. 2, n. 1, p. 52–84, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de publicação inicial, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons 4.0, Atribuição-Sem Derivações, e pelos direitos de publicação. Os autores podem publicar seus trabalhos on-line em repositórios institucionais / disciplinares ou nos seus próprios sites.